liza---traen.reismee.nl

voodoo-dinsdag.

Vandaag was een dag vol indrukken. Ik ben gestart met enkele uren alleen op stap te gaan met mn fototoestel in de aanslag.

De middagpauze was lang en broeierig. Na de middag gingen we een cheque overhandigen in een instelling voor mentaal gehandicapten en psychiayrische patiënten. Het heeft me enorm aangegrepen. In Benin is er 1 psychiayrisch ziekenhuis die onbetaalbaar is voor de gewone mensen. Sinds 2005 is er nu een instelling die de zorg voor deze mensen opneemt. Omwille van de religie voodoo worden mensen met psychische beperkingen gezien als bezeten door de duivel. Ze worden door hun familie vastgeketend aan een betonblok in huis omdat ze 'onhandelbaar' zijn. Bij crisisgevallen worden foto's getrokken voor en na om zo nieuwe patiënten te overhalen. Er is geen psychiater en de verpleegster komt om de aantal weken. Het is schrijnend om te zien, maar de mensen die er zijn lijken op hun plaats. Die mensen hebben hulp nodig. Iets om bij stil te staan (!).En plots uit het niets begon het te regenen of beter, te gieten.

Even wachten tot het stopt en dan de modderige wegen op.

Dan was het moment van de dag: de voodoo-ceremonie. Mn fantasie sloeg op hol.

kinderen maakten non-stop muziek, mensen dansten en de voodoo-priester Albert start vol overgave zn ceremonie. het is indrukwekkend, jammer dat er zoveel dieren voor gestorven zijn. Ik bespaar jullie de details...

na een vermoeiende dag nog even bijkletsen bij een lekkere Beninoise. Bonne nuit!

luctraen@live.be

Amaai Liza je gaat een boek kunnen schrijven :een bestseller :Weer een heel ander stuk v/d wereld die open gaat voor jou ! Ben blij dat je het zo goed maakt Groetjes Papa